Съвет от практиката
Знам какво си мислите: „Никой няма да иска да чете блога ми. Защо трябва да пиша безплатно? Вече има достатъчно блогове.”
Нали?
А ето каква е истината: блогърството може да се превърне в една от
най-печелившите бизнес стратегии в професията на лекаря.
То е „must have” за всеки лекар, който иска да развие кариерата си по един доста лесен, забавен и разтоварващ начин. Независимо дали имате опит в писането или едва сега започвате, блогът Ви може да развие профилите Ви в социалните мрежи, да Ви спечели много последователи и потенциални бъдещи пациенти, да Ви свърже с мрежа от други блогъри и да Ви постави поне една крачка напред пред останалите.
Какво означава да имаш блог на медицинска тема?
Блогът показва, че това, с което се занимаваш е достатъчно значимо и интересно, че да бъде споделено с по-голяма аудитория. Той те утвърждава като заслужаващ доверие експерт и развива уменията ти за писане на разнообразни теми, които силно те вълнуват. Добрите блогъри окуражават аудиторията си да избере техните услуги пред тези на някого другиго чрез публикуване на интересно и добре подбрано съдържание, създавайки връзка и изграждане на доверие с читателите си.
Накратко, блогърството помага за развитие на кариерата, независимо от сферата, в която се занимавате.
Защо един медицински блог би имал успех?
Ако вече имате някакъв опит в писането, навярно сте забелязали, че медицината е вълнуващо поле за изява – тя непрестанно се променя и си противоречи. Има голям потенциал за възникване на въпроси, дискусии и обучение.
Здравето засяга всеки човек и винаги има какво ново да бъде казано.
Ако целта на блога е развитие на практиката Ви, тогава е добре да подбирате теми, които максимално корелират с услугите, които предлагате, и създават възможности за възникване на въпроси от читателите Ви. Само така се укрепва връзката между блогъри и последователи.
Някои идеи за тема на блог включват: дизайни на клинични проучвания, медицинска етика, медицина основана на доказателства, алтернативна медицина, проблеми в практиката, здравни теми, включително и съвети за това как един лекар да създаде и развива успешен блог.
Медицинска блогосфера
Когато блоговете за първи път започнаха да се появяват в дигиталната сфера, те често бяха използвани като онлайн дневници, в които авторите изказваха своите мисли, надежди и разочарования.
През последните няколко години блоговете се развиха значително и сега функционират като бизнес средства, предлагащи експертно мнение и съвет. Те първи ни запознават с новостите, те са пространство за създаване на контакти, както и дигитални портфолия.
Блоговете са и места, където блогърът може да провокира мисълта и да подтикне към дебат на определена тема, която го вълнува. Например: „10 причини защо рандомизираните контролирани проучвания са безполезни”.
Най-добрите блогове са фокусирани върху определена тема, а основната им цел е да бъдат от практическо значение.
Материали и методи
Вече сте на път да придобиете перфектни блогърски умения. Ето какво още е нужно да прибавите към блогърския си наръчник с инструменти:
- Software: Първо, ще Ви трябва безплатен акаунт в един от сайтовете за създаване на блог, например blogger.com или wordpress.com – лесни са за стартиране и след няколко клика, веднага ще можете да блогвате. Ако вече имате уебсайт, говорете с web developer-а си за интегриране на блог.
- Таргетна аудитория: Кой е вашият идеален читател? Опитайте се да изберете специфична ниша (например студенти по медицина), вместо малка аудитория с ограничен потенциал за развитие (детски пулмолози в Югозападна България).
- Вдъхновение: Кои медицински теми най-много Ви вълнуват? Какво Ви прави щастливи, тъжни, ядосани, разстроени? Открийте страстта си, защото това е, което ще Ви направи страхотен блогър.
- Мотивация: Няма нищо по-лошо от блогове, които потъват в забрава само след няколко седмици, така че помислете за някои мотивиращи стратегии, за да продължите добрата си работа.
- Отдаденост: Намерете начин да се отдадете на редовно блогване. Някои заети блогъри смятат, че е по-лесно да пишат по график, докато други предпочитат да изчакат, докато не се вдъхновят от някоя топ новина или нещо интересно, което им се е случило по време на работа.
- Постоянство: Изберете тема и се придържайте към нея. Постоянството поставя основите на изграждането на авторитет.
- Стратегия: Как ще продавате и ще печелите от доброто съдържание? Споделете блога си в другите социални мрежи, които използвате, както и в групи с подобна тематика. Свържете се с други блогъри, които да споделят Вашия, а Вие техните блогове.
Как блогърството може да Ви спечели повече пациенти?
За да бъде лесно откриваем в Google, блогът Ви трябва да съдържа актуална и ангажираща информация, която таргетираната аудитория би желала да прочете, например: „5 начина студентът по медицина да се справя отлично”.
Освен това, за да бъде на някоя от първите позиции при търсенето, трябва да бъдат използвани уместни ключови думи и термини за имената на страниците, заглавията на публикациите и съдържанието: „Наръчник за оцеляване.
Блог за студенти по медицина” вместо само „Наръчник за оцеляване”.
Съвет: Използвайте подходящо наименование за заглавията на страниците на блога си. Потърсете в Google „medical writing blog” и вижте какво излиза на първо място.
Експертно мнение
Редовното блогване помага за изграждането на доверие в областта, в която се занимавате, като за „лекар, при когото да отида”. Вие ще сте първият човек, към когото да се обърнат за съвет при възникване на проблем. Ако имате блог с чести публикации, добра обратна връзка от читателите и оригинално съдържание, ще се сдобиете с авторитет, което ще Ви набави нови последователи и пациенти, а също така и повече платена работа.
Съвет: Колкото по-дискусионно е заглавието на една публикация, толкова по-добре!
Създаване на контакти, или така наречения „networking”
Създаването на контакти с други печеливши блогъри ще Ви даде по-голяма популярност и ще Ви помогне да се утвърдите доста по-бързо. Може да пишете гост-статии за други блогове и да каните такива в своя блог. Линкове към него в други уебсайтове също ще помогнат за развитието му. Коментирането на популярни блогове с линк към Вашия е друг чудесен начин за привличане на повече последователи.
Съвет: Присъединете се към колкото можете повече групи, които да Ви държат винаги информиран за новостите.
Публикации
Блог-постовете са публикувани статии, които можете да използвате за изграждане на собствено професионално онлайн портфолио. Ако все още нямате публикации и сега започвате своя медицински блог, това е чудесен начин за практикуване, усъвършенстване на стила Ви на писане и изграждане на собствена база от публикации. Начинаещите могат да създадат голямо количество писмен труд само чрез един блог.
- Съвет: Попитайте други колеги, които имат опит в писането на статии, преди да публикувате работата си, ако не сте напълно сигурни в уменията си. Блог-постовете са също толкова важни, колкото и всяка друга публикация, и трябва да бъдат третирани като такива.
- Ако имам блог, нужен ли ми е уебсайт?
Днес много блогъри имат уебсайт, чието име представлява името на техния блог, но не е абсолютно задължително. И двете опции вършат работа, така че е въпрос на предпочитания.
- Какъв трябва да бъде стилът ми на писане?
Стилът Ви на писане може да бъде както неофициален, така и академичен. Не мислете, че блогът трябва да е пълен със сложни медицински термини само защото сте блогър-медик. Писането е интуитивен процес, а медицинското писане е доста ориентирано към детайла. Затова – изберете собствен стил и се придържайте към него.
- А ако все пак не искам да блогвам?
Блогърството не е за всеки. То трябва да Ви кара да се чувствате удовлетворени, а това няма как да стане, ако създадете блог просто, за да не останете по-назад. Ако го направите и писането Ви е безинтересно и скучно и не носи никакви нови идеи за аудиторията си, не би имало никакъв смисъл. Може да си спечелите аудитория и чрез Facebook, Instagram и Linkedin, без да се налага да създавате личен блог. Социалните медии също дават възможност за комуникация с читателите, за споделяне на ценно съдържание и създаване на контакти с други автори.
- Мога ли да блогвам за някого другиго?
Ако не смятате, че може да се отдадете на собствен блог, може да участвате като гост-автор в блоговете на други хора. За да имате полза от това, може да споделяте статиите си в социалните мрежи.
Блогърството е една от най-добрите маркетинг стратегии за всеки специалист. То е подходящ начин за развитие не само на кариерата, но и на въображението, забавно е, особено ако го приемате като възможност за ползотворна почивка.