Прескочи към главното съдържание на страницата

Новини


КОВИД-19-ваксинация и очни патологии

Текст A

Наблюдение на учени от Обединените Арабски Емирства алармира за възможна връзка между ваксинацията срещу Ковид-19 и риск от развитие на офталмологични усложнения. Тази корелация е забелязана малко след поставяне на първа доза от ваксината на Sinopharm. Авторите предполагат, че с повишаването на броя ваксинирани ще се повишат и очните заболявания сред тях. Те провеждат ретроспективно проучване сред ваксинирани в период от няколко месеца и идентифицират 7 пациента (3-ма мъже и 4 жени), които се презентират с очни оплаквания след поставяне на първа доза от ваксината. Офталмологичните оплаквания включват по един случай на еписклерит, макулопатия, субретинална течност и по два случая на преден склерит и остра макулна невроретинопатия. Острата макулна невроретинопатия е с неизвестна етиология, а заболяването започва с грипоподобна симптоматика. Известни са и други случаи на ОМН след боледуване от Ковид-19 или ваксинация. Също така е известно, че един пациент е развил остър пристъп на хипертония като нежелана реакция от ваксината. Средната възраст на тези пациенти е 42 год. Нежеланите симптоми се появяват средно на 5-тия ден след ваксинация. Екипът от учени обобщава, че тези 7 пациенти далеч не са достатъчен брой случаи, за да се твърди, че ваксините биха могли да отключат очно заболяване. Наблюденията продължават. Друг екип в Делхи съобщава за един случай на рядкото заболяване имунно-медиирана кератолиза след първа доза от AstraZeneca. Пациентът се е оплаквал от температура, диария и повръщане през първите 2 седмици след ваксинацията. Очните симптоми започнали през 3-тата седмица. Тези редки очни нежелани реакции биха могли да се включат към списъка с възможни нежелани реакции след ваксинация.


Коментари 0
За да коментирате трябва да сте влезли в профила си. Вход от тук.


Все още няма коментари.