Прескочи към главното съдържание на страницата

Архив


БРОЙ 6 2008

Разговор с д-р Станимир Хасърджиев по повод 1 ГОДИНА MEDTV

виж като PDF
Текст A




 
 
 
Какво е medTV и с каква цел е създадена?  
MedTV е първият здравен информационен канал в България и един от първите канали от този род в цяла Европа. Основен акцент в medTV е здравната информация, насочена предимно към пациента и към клиента на аптеките, а бизнес моделът е рекламният модел, т.е. каналът се издържа от реклами. MedTV е създаден в отговор на специфичните нужди на клиентите на нашата агенция ? Мед Комюникейшънс от една страна, която се занимава с медицински пиар и реклама, а от друга страна е насочен към нуждата от информация от потребителите, клиенти на аптеките, и пациентите в болниците и клиниките. Стремежът на фармацевтичните компании да присъстват на мястото на продажба в аптеката, а и в клиниката винаги е бил изключително голям, но това често се оказва една сложна и непосилна задача. Предвид факта, че технологиите се развиват бързо и ние разполагаме със съвременни възможности, дойде моментът през миналата година да се изгради такъв тип канал в аптеките. Каналът започна да функционира през май 2007 година и сега, една година след създаването му, има успех, който да си призная, и ние не чаквахме. В момента medTV се излъчва в над 130 аптеки и над 30 клиники, с тенденция броят на клиниките да се увеличава.  
 
За каква аудитория е предназначен каналът?  
MedTV е насочен преди всичко към потребителя ? обикновеният човек без медицинско образование. Тъй като в medTV се дава полезна здравна информация от общ характер, освен рекламите, които се излъчват там, стремежът ни е бил да преведем медицината, доколкото това е възможно, на достъпен език за един нормален човек, да даваме информация, която е полезна, актуална за сезона и би могла да бъде в помощ на пациента или пък да му каже нещо ново, което се случва в медицината, и което би могло да засегне пряко неговия живот. В medTV освен обща здравна информация излъчваме и новини от областта на фармацията, на медицината и въобще неща, които смятаме, че са интересни и които приковават вниманието на хората към мониторите.  
 
На какви места разполагате самите монитори?  
Ние доста внимателно сме подбрали позициите, на които да разположим екраните, тъй като това е доста определящ момент за ефективността на подобен канал. Мониторите са позиционирани на такива места, които са удобни за един човек, изчакващ на опашката или разхождащ се между щандовете в по-големите аптеки, да види, да се информира и да направи своя избор. Не разчитаме на хората, които вече са застанали на гишето и разговарят с фармацевта, тъй като те са взели своето решение.  
 
Къде е разпространен medTV?  
Доскоро каналът беше разпространен само в аптеките. В момента medTV работи с едни от най-големите вериги аптеки в София, но освен това функционира и в някои по-малки вериги и единични аптеки, които обаче са на много ключови позиции в града и са аптеки с голям човекопоток. Преди буквално два месеца започна изграждането на medTV и във водещите клиники в София. Това беше едно естествено продължение на медията, още повече че в клиниките имаме един малко по-различен тип аудитория. Докато в аптеките според наши проучвания хората прекарват средно около 7 минути, в клиниката те се задържат доста по-дълго време. В уейтинг рума или чакалнята те обикновено изчакват 15-20, понякога и повече, минути. Това съответно ни позволява да излъчваме по-разширена програма, с повече информация с цел да бъде по-полезна за пациентите. В клиниките можем да си позволим звукът на екраните да бъде значително по-силен и въобще да превърнем системата в един актуален и лесен източник на информация.  
 
За кого е полезен medTV?  
Нашите проучвания показват, че medTV е полезен не само за пациента. В едно проучване, което направихме с TNS се установи, че medTV оказва огромно влияние и върху фармацевта, тъй като по време на това проучване medTV беше все още само в аптеките. Фармацевтът на практика е човекът, който най-продължително време е облъчен от канала, тъй като той работи в тази аптека. Съответно при анкетата, проведена сред фармацевтите, се оказва, че medTV им дава информация, която за тях е актуална, нова, полезна и им помага в работата с пациентите. Стремим се информацията, която даваме да не бъде само обща, а да показваме най-съвременните лекарства, услуги, тенденции и открития.  
 
Тъй като съвсем от скоро сме в клиниките, не сме направили проучване за ефективността там. Но в едно сме убедени ? хората в клиниките се задържат доста по-дълго време и ние пряко наблюдаваме техния интерес към медията. Те гледат с интерес цялата информация, която излъчваме по канала. Освен това се опитваме medTV да предоставя актуална информация и за самия лекар. В момента тече един експеримент, в който предоставяме полезна информация за лекаря за определени новости, за определени сфери в медицината и се надяваме да успеем да измерим тази ефективност, за да разберем до каква степен лекарите са се повлияли от това, което се излъчва по канала. Понеже клиниката е работното място на лекарите, те на практика са хората, които най-дълго биват облъчени и от информацията, и от рекламите.  
 
Трудно е да сравняваме лекаря с фармацевта, още повече, че в клиниките лекарите са една доста разнородна група. Те са с различни специалности, работят в различни области, така че ще бъде доста по-сложно да измерим ефективността там. Като цяло обаче съм убеден, че за тях medTV ще е много удачен начин за информация. MedTV не е просто монитор, на който се въртят филми и реклами. MedTV е цялостна система, която се опитва да предостави много повече услуги на пациентите и на лекарите. Като такава система medTV предоставя допълнителна услуга за служителите на клиниките, в които се намираме ние и това е безплатен достъп до интернет.  
Освен това в medTV в момента се разработва специализирана интернет страница за лекари, която ще се зарежда всеки път, когато те се включат към нашата система. На нея ще се предоставя актуална информация от света на медицината за специалистите.  
 
На какъв принцип избирате къде да е разпространен medTV?  
Що се отнася до аптеките имаме много строги критерии за това в коя аптека да бъде изградена системата Това не е никак евтина система и далеч се различава от монитор с DVD, който по цял ден върти едни и същи реклами. Чисто технически системата се контролира чрез централен сървър. Във всяка точка на излъчване има локален сървър, който контролира излъчването, а системата се проследява онлайн и позволява доста опции, които обикновените и по-остарели технологии не могат да си позволят. Като инвестиция е доста сериозно, така че подборът на аптеките и клиниките е доста прецизен. Водещ за нас винаги и бил човекопотокът, като минималният праг за влизане в дадена аптека е минимум 150 касови операции дневно. Има разбира се и изключения за някои важни локации или там където това е единствена аптека в целия район.  
 
Относно клиниките нещата стоят по-различно. Опитахме се да обхванем различен тип клиники и практики, в които да бъдат засегнати от една страна масовият потребител, но в същото време и някои по-специализирани центрове.  
MedTV Клиник се изгражда в някои водещи софийски ДКЦ-та, в няколко болници, в които предстои или пък вече е изграден ? като например Онкологичния център в кв. Дървеница. Предстои изграждането на medTV във ВМА, което е, меко казано, грандиозно начинание поради големия брой на клиниките там. Друго основна част в medTV са частните клиники, които разполагат с по-платежоспособен човекопоток и на практика най-добрите частни клиники в София вече са включени в системата на medTV.  
 
Друга група клиники са по-специализираните такива. Предстои изграждането на medTV в някои стоматологични клиники и клиники по естетична хирургия, които обхващат по-различна аудитория. Стремим се каналът да бъде интересен както вече е за повечето наши рекламодатели. Както и за лекарите, разбира се. Съвсем скоро предстои разширяването на канала и в някои от по-големите градове в България.  
 
Какво включва програмната схема на канала?  
Програмната схема в аптеката е различна от тази в клиниките, причина за това е времето, в което хората се задържат на двете места. В аптеките програмната схема е петминутна ? 3 минути реклама и 2 минути здравна информация. Такива са и рекламните пакети за аптеките съответно. В клиниките поради по-дългия престой на пациента там, можем да се позволим по-дълъг програмен блок ? 10 минути. В него можем да включим филмчета с най-новите тенденции и полезни съвети от света на медицината от по 5 минути. В останалите 5 минути са включени реклами, новини, здравната информация и разбира се информация за съответното здравното заведение ? услуги, които предлага клиниката, работно време, кабинети, акции, профилактични прегледи.  
 
Как се информирате относно ефективността на medTV?  
Мисля, че едно от най-големите доказателства относно ефективността на канала е огромният интерес на нашите рекламодатели. Като всяко едно начало и началото на medTV беше доста трудно. Много бързо обаче каналът набра скорост и в момента се радваме на рекламодатели, които са едни от най-големите фармацевтични компании, представени в България. Това е радостно за нас, защото тези компании никога не наливат просто така парите си в този или онзи проект. Когато създавахме канала, понеже бяхме пионери не само за България, но и за Европа, нямахме представа доколко този канал ще бъде ефективен. Вярвахме в него, защото всеки може да прецени, че една нова интерактивна технология, в която има картина и звук и е направена красиво, ще е доста по-интересна от визуалната реклама. Ние само предполагахме, че това ще бъде интересно за фармацевта и клиента, но нямаше как да го измерим и затова се обърнахме към най-добрите - TNS. Поръчахме им да измерят ефективността на medTV. Резултатите бяха изненадващи дори и за нас. Те могат да се видят на страницата на medTV ? www.medtv.tv. Мога да спомена само един обобщаващ резултат и финалният извод, сравняващ всички форми на реклама в аптеката, включително и medTV. MedTV е най-ефективният метод на реклама в аптеката, от гледна точка на това, че който го види, в много висока степен запомня какво точно е видял. Следващият вид реклама в аптеките ? брошурите, са с 3 пъти по-ниска ефективност като запомняне на определени марки и фирми. При medTV нещата са по-различни. От хората, които са видели канала, над 69% успяват да посочат конкретна марка и продукт, а близо 50% посочват повече от един продукт. Това е сравнено с рекламите, които в момента са вървели по канала ? имаме над 99% съвпадение. Проучването се осъществява на изхода на аптеката или извън нея, когато хората не могат да се обърнат и да погледнат монитора.  
За нас това е една изключително висока оценка и след като доизградим системата в клиниките, ще проведем подобно проучване и там. Мога да споделя, че засега интересът, който наблюдаваме с просто око в клиниките е доста по-голям в сравнение с този в аптеките.  
 
В стремежа си да направим един истински интерактивен канал, който не само излъчва реклами, но дава и полезна информация, ние изградихме страницата ? www.medtv.tv, където може да се прочете допълнителна информация. Страницата се радва на голяма популярност. Освен това сме подсигурили гореща линия 0700 10 105 (на цената на градски разговор за цялата страна), на която медицински консултанти разговарят с хората по различни проблеми.  
В момента разработваме и страницата за лекари, където информацията ще е на много по-високо ниво и се надяваме на вашето партньорство в бъдеще.