Прескочи към главното съдържание на страницата

Архив


БРОЙ 11 2014

8 идеи за справяне със стреса...

виж като PDF
Текст A
Съвети от практиката



Малките промени могат да направят голяма разлика в това как да се справяте с напрежението във вашата практика.
William Zeckhausen

          

           

      

            

Съвсем наскоро слушах как двама лекари обясняваха, че практикуването на медицина в днешно време буквално ги убива. Сигурен съм, че това се отнася и за някои от вас. През 20-те години, в които работя в лекарските групи за подпомагане, съм виждал някои лекари, които продължават да процъфтяват въпреки околната среда и други, които стават депресирани, незабелязващи как начинът по който реагират на околната среда допринася за увеличаване на стреса в техния живот.

В тази статия, бих искал да споделя някои положителни стратегии, за да ви помогна да се справяте с напрежението в медицинската практика.
 

Направете повече, отколкото да съжалявате

Първата група, която бях помолен да подпомогна, беше създадена от седем семейни лекари, които намират своите ментори (т.е. лекари, които са 10 до 15 години по-възрастни), за цинични, авторитарни и сдържани. Те се страхуват, че ако не направят промяна, в крайна сметка ще свършат по същия начин. Без редовна партньорска подкрепа и правилна грижа за себе си, се страхувам, че някои от Вас ще се присъединят към колегите си в играта на „Не е ли ужасно”. Разбира се, има напрежение върху вас от много страни. Трудно е да се каже „не” на исканията и да се декларират граници. Но някои от Вас го правят, така че може да се направи. Приемете за Ваша мантра: „Имам силата да правя изборите, които са правилни за мен”. Тя има тенденция да се самоизпълнява.
 

Избягвайте цинизма

Колкото и да приветстваме това, здравната ни система няма да се промени за една нощ. В обозримото бъдеще тя ще продължи да потиска и съсипва тези лекари, които го позволяват. В действителност днешната система на здравеопазване може да бъде по-вредна за лекари, които се занимават с нея всекидневно, отколкото за повечето пациенти, които имат контакт само от време на време. Някои от вас защитават себе си от системата, чрез нагласата „аз срещу тях”. Както е разбираемо, поддаването на цинизма само ще допринесе за вашето страдание и ще затвори вратата на смисъла и творчеството във вашето призвание.
 

Прочетете

Като семейни лекари вие без съмнение обяснявате на пациентите за влиянието на стреса и давате съвети за намаляване на стреса, но прилагали ли сте собствените си съвети? Ако знаете, че имате нерешени промени и/или са проблем за другите, но терапията изглежда твърде страшна в този момент, помислете да четете подходящи книги - хумористични и психологически.
 

Създайте група за подкрепа

Лекарските групи за подкрепа са отличен ресурс за здрави лекари, където да се освобождават от стреса и да се свържат с други лекари. Това, което се обсъжда в лекарските групи за подкрепа е поверително, което ги прави безопасно място да се говори не само за професионални проблеми, но и за грешки в клиничната преценка, да се обсъждат трудни пациенти или колеги, но също така и лични въпроси. Членовете на групата често стават близки приятели и често започват да не гледат на своите колеги само като на конкуренти и критици.

Въпреки че лекарските групи за подкрепа по принцип са терапевтични, те не са „групова терапия”. Участниците са здрави, стресирани лекари, които посещават групата доброволно.
 

Считайте терапията като положителен ресурс

Статии за лекарското благосъстояние подчертават необходимостта от физически упражнения, време за семейството, почивка и релакс, за поддържане на баланс в живота и намаляване на стреса. Но рядко подобни статии споменават терапията като инструмент за други освен за „повредените” лекари. Да си умерено депресиран или хронично стресиран, не значи, че си болен или повреден; нито пък има конфликт, който изглежда неразрешим, с Вашия съпруг или децата Ви, или има недовършена работа с родителите Ви. Лечението може да помогне на лекарите да се справят с тези проблеми.

Аз съм психотерапевт и в моята област лечението не се разглежда като червен флаг, а по-скоро като ресурс за концентриране и свързване със себе си, даващ ни възможност да се отнасяме към нашите пациенти с повече съчувствие и разбиране. Хроничният стрес може да накара иначе здрави хора да започнат да се чувстват безпомощни и депресирани. Емоционалната или духовна изолация може да засили тези чувства. Индивидуалната терапия, като групата за подкрепа, предоставя антидот на изолация, загуба на смисъл или автономия, или ниско самочувствие. След решаването на някои професионални и лични конфликти в групата, някои споделят с други членове на групата (без срам!), че търсят тази терапия за своя растеж и удовлетворение.
 

Присъствайте на конференции

Лекарските конференции често се провеждат на красиви места, идеални за семейни ваканции. Тези конференции предлагат възможността да общувате ползотворно с други лекари. Чувал съм за лекари, които избягват такива конференции, казвайки че не разполагат с време или че не се учат от тях. Тази самоунищожителна перспектива е тъжна, тъй като аз постоянно наблюдавам лекарите по тези конференции, които, развълнувани от своето ново обучение, осъществяват контакти, продължаващи и след конференцията, и като цяло, го приемат за едно прекрасно време.
 

Засилване на вашите комуникационни умения

Силната връзка с пациентите често е най-възнаграждаващия аспект на медицинската професия. Повечето от вас са наясно с дълбокото удовлетворение, което идва от квалифицираната, пълна грижа за пациента, както и от стреса, когато се опитвате да се грижите за пациенти без добре да са усъвършенствани междуличностните умения. Чувал съм няколко лекари в моите групи да се оплакват, че не са удовлетворени от своето обучение в медицинския университет в тази насока. Но не е твърде късно. Ако лошите междуличностни комуникационни умения допринасят за стреса в живота ви, проверете къде бихте могли да получите помощ и да ги усъвършенствате.
 

Обърнете внимание на Вашите духовни нужди и тези на пациентите

Макар и спорни, съществуват проучвания, които показват положителна корелация между духовността и оздравяването.

Може би най-ефективният начин да помогнете на пациентите с тяхната духовност е да обърнете внимание на Вашата собствена. Например медитацията, в допълнение към облекчаването на стреса, е установено, че задълбочава духовното центриране на хора, които считат себе си за духовни търсачи. Дори някои атеисти или агностици, след редовна медитация, усещат присъствие, което те наричат Бог или по-възвишена сила.

Тези, които не чувстват духовните си нужди или не са обвързани с определена религия могат да намерят насоки и принципи във всяка една от различните религии. Можете също така да отчетете възможността, че поемайки ангажимент към собственото си благосъстояние, което е от полза на пациентите Ви и всички важни за Вас взаимоотношения, Вие сте мотивиран от ангажимента си към живота – което само по себе си е дълбоко духовно.