Прескочи към главното съдържание на страницата

Архив


БРОЙ 5 2015

Наднормено тегло и диети

виж като PDF
Текст A
доц. д-р Иванка Костадинова1, доц. д-р Мария Манова2
1Катедра по Фармакология и клинична фармакология, 2Катедра по Неврология, Медицински университет – гр. Пловдив


Наднорменото тегло е шестият най-значим рисков фактор, засягащ общата заболеваемост по целия свят. Смята се, че около 1 млрд. възрастни (16% от населението на планетата) и 10% от децата са с наднормено тегло или със затлъстяване.

Затлъстяването намалява средната продължителност на живота и води до сърдечно-съдови заболявания, диабет тип 2, някои видове неоплазии. Наднорменото тегло и свързаните с него болести изискват внимателна клинична оценка за идентифициране на подлежащите фактори, за да може да бъде постигната комплексна терапия.

Епидемиологията на затлъстяването отразява прогресивното намаляване на физическата активност, свързано с начина на живот и с напредването на възрастта, както и съществените промени в храненето с пасивна свръхконсумация, въпреки невробиологичните процеси, контролиращи хранителния прием.

Ефективната загуба на тегло е възможна при трайна промяна в качеството на консумираната храна, енергийния прием и физическата активност.

Проблемите с наднорменото тегло и затлъстяването добиха глобално значение едва през последните 10 години в противовес на ниското тегло, недохранването и инфекциозните заболявания, които доминираха в миналото.

СЗО приема индекс на телесната маса (body-mass index – BMI/ИТМ) от 25.0 kg/m2 и повече за наднормено тегло. Когато BMI е 30.0 kg/m2 е налице затлъстяване. Рискът от диабет, артериална хипертензия и дислипидемия се увеличава, когато BMI надхвърли 21.0 kg/m2, като по този начин намалява очакваната продължителност на живота и се увеличава здравната и социално-икономическа тежест.

Според анализите на Международната група по проблемите на затлъстяването (The International Obesity Task Force – IOTF), най-малко 1.1 млрд. от възрастните са с наднормено тегло. От затлъстяване страдат 312 млн. Установено е, че поради биологични предпоставки жените от всички възрастови групи имат по-висок среден BMI и по-висока честота на затлъстяване от мъжете. Съвременни проучвания показват, че затлъстяването намалява очакваната продължителност на живота със 7 години при 40-годишни лица. Увеличеният риск от смърт, който нараства правопропорционално на BMI, прогресивно намалява с възрастта, но остава значителен до 75-годишна възраст. Британските правителствени служби са оценили, че BMI от 25.0 kg/m2 намалява очакваната продължителност на живота с 2 години. Допуска се, че прогресивното разпространение на затлъстяването ще скъси продължителността на живота с 5 години до 2050 г. Рискът от артериална хипертензия (АХ) е до пет пъти по-висок при хората със затлъстяване в сравнение с този при хората с нормално тегло. До две трети от случаите на АХ са свързани с наднормено тегло, като според кръстосани популационни проучвания, в повече от 85% от случаите АХ възниква при индивиди с BMI над 25 kg/m2. Калорийната наситеност на диетата може да се намали чрез по-голям прием на плодове и зеленчуци, което според проучването Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH), понижава АН. Резултатите от DASH предполагат, че АН може да бъде понижено чрез промяна в определени диетични елементи, независимо от промяната в телесното тегло и крайният ефект е сравним с този на умерено силни антихипертензивни медикаменти. Около 90% от индивидите, които развиват диабет тип 2, имат BMI по-висок от 23.0 kg/m2. Диабетогенният риск силно се увеличава от ранното натрупване на наднормено тегло, особено в детството, както и при фамилна анамнеза за диабет, абдоминално затлъстяване и при хора, чиито майки са били с гестационен диабет.Затлъстяването е една от най-важните известни и предотвратими причини за злокачествени заболявания. Около 10% от всички случаи на смърт в следствие на рак при непушачи са свързани със затлъстяване.

Препоръчана диета, свързана със здравословния режим на хранене е средиземноморската. Състои се от зърнени храни, плодове, боб и зеленчуци. Този стил на хранене включва малко месо и много зехтин. Изследователите предполагат, че живите бактериални култури на киселото мляко допринасят за доброто здраве в определени региони. Често срещана съставка в средиземноморските ястия е чесънът. Чесънът може да помогне за предотвратяване образуването на кръвни съсиреци, за понижаване нивото на холестерола и за предпазване от рак. Средиземноморската диета включва и умерени количества вино. За мъжете умереността е две чаши на ден, за умереност на жени е една чаша на ден. На Фиг. 1 са представени храните, включени в Средиземноморската диета.

 

Фиг. 1. Средиземноморска диета.

     

Американската сърдечна асоциация препоръчва по-високо съдържание на мазнини (40%), отколкото 30%, за средиземноморската диета. Средиземноморската диета е от гръцкия о-в Крит. Хората от този регион имат по-дълга продължителност на живот в сравнение с останалите популации в света. С 20% се намалява заболеваемостта от коронарна болест на сърцето в сравнение с американците. При употребяващите средиземноморска диета се установяват 1/3 по-малко ракови заболявания, отколкото в САЩ. Краткосрочните резултати, получени при съпоставяне на резултатите при хора, употребяващи една от двете диети, са подобни: и двете диети намаляват нивата на холестерола със сравними количества, но дългосрочните резултати са изненадващи. През следващите две години в Средиземноморската група са регистрирани 8 нови инфаркти в сравнение с 33 в другата група.

Научен интерес представляват резултатите от 7 проучвания със 114 009 участници на диета със шоколад. Най-високите нива на консумация на шоколад са свързани с 37% намаление на сърдечно-съдовите заболявания и 29% намаляване на инсулт, диабет (31% намаление, въз основа на една публикация на Adriana Buitrago-Лопес et all. 2011), но не значима връзка е установена по отношение на случаите със сърдечна недостатъчност.

За множество лекарства е доказано че са свързани с наддаване на тегло:

  • Антипсихотични медикаменти, особено olanzepine.
  • Антидепресанти: трициклични, селективни инхибитори на обратното захващане на серотонина, инхибитори на моноаминооксидазата, литий, mirtazepine.
  • Кортикостероиди.
  • Орални контрацептиви и прогестагенни съставки.
  • Бета-блокери.
  • Орални антидиабетни средства.
  • Инсулин.
  • Антиконвулсанти: фенитоин и валпроати.
  • Антихистамини, въпреки че ефектът върху теглото е по-изразен при по-старите препарати.
  • Pizotifen, използван за профилактика на мигренозни пристъпи.

Оралните контрацептиви създават физиологични и социални предпоставки за наддаване на тегло. Повтарящите се бременности имат същия ефект (Р. Коляндова).

Има много реклами на таблетки, течности и хранителни добавки, които обещават „бързо и лесно отслабване”, но повечето от тях не действат, а може да съдържат и вредни за здравето химикали и смески от вещества. Множество продукти за отслабване се предлагат в местната аптека, супермаркет или магазин за здравословна храна. Още повече вариации може да се намерят в интернет. Част от тях претендират да са „изцяло на билкова основа”, което е подвеждащо твърдение. Билковите формули и добавки не се регулират и е възможно дори да не съдържат това, което е написано на етикета. Друга заплаха е съставът да е с прекалено много витамини, минерали и билки, или опасна комбинация от трите, която да е токсична за организма. Таблетките за отслабване с неясен произход и състав в добрия случай може да бъдат неефективни, а в по-лошия вариант - опасни за здравето. Някои от НЛР включват: нервност, високо кръвно налягане, проблеми със съня, хиперактивност, умора, замаяност, сърдечна аритмия и сърцебиене, главоболие, замъглено зрение, повръщане, сухота в устата, повишаване на телесната температура, косопад, намалено сексуално желание, стягане в гърдите, стомашни проблеми, инфаркт, инсулт и дори рак на дебелото черво.

Хранителните добавки и добавките към диетите за отслабване не са обект на строги стандарти за пускане на пазара, което крие риск за живота и здравето на хората, които ги употребяват. Често използвани медикаменти за отслабване са:

Xenical (Alli) е по-ниско дозиран вариант на същата съставка (продава се без рецепта). Наред с намалената резорбция на мазнини може да намали и резорбцията на мастноразтворимите витамини и каротините.

Reductil ( Lindaxa) – 60% от потребителите свалят 5% от теглото (за 70 kg човек това са 3.5 kg). Забранен в множество европейски страни, защото води до депресия и увеличава рисковете от самоубийство. Не трябва да се използва при сърдечна, чернодробна и бъбречна недостатъчност, хипертония, ИБС, хипертиреоидизъм).

Екстракт от зелен чай – антиоксидантите и кофеинът увеличават изгарянето на мазнините с 35%, но остават НЛР на кофеина, който е до 80 mg в една чаша чай.

С различните таблетки и чайове за отслабване не могат да се постигнат чудеса, ако не се промени начинът на живот и режимът на хранене. Ефектът им е временен, а голяма част от тях не са и безопасни.

             

Книгопис:
1. Р. Коляндова „Пандемията на XXI век” Доктор D, 01.12.2005.
2. Buitrago-Lopez A, J.Sanderson, L.Johnson et all. Chocolate consumption and cardiometabolic disorders: systematic review and meta-analysis, 2011 BMJ 2011; 343 doi: http://dx.doi.org/10.1136/bmj.d4488 (Published 29 August 2011)Cite this as: BMJ 2011;343:d4488.
3. U.S. Food and Drug Administration, 2010; Natural Medicines Comprehensive Database, 2010 (за диетите).
4. http://www.pharmacy-bg.com/herbs.
5. http://www.iotf.org.