БРОЙ 10 2016

10 нелечими заболявания с обещаващи нови лечения

В медицинските изследвания намирането на метод за борба с хроничните или неизлечимите болести обикновено не се случва много често. Въпреки това в днешни дни такива открития се правят много по-често, отколкото преди няколко десетилетия или дори години.

От козметични до животозастрашаващи състояния, ще бъдете изненадани от някои, за които има открито лечение.

1. Плешивостта

Използването на стволови клетки прави регенеративната медицина обещаваща област през последните години. В „RIKEN”, най-голямата японска изследователска организация, са разработили метод, с който да регенерират зъби и някои жлези при лабораторни мишки, като се възползват от способностите на стволовите клетки да се превръщат в почти всеки тип клетки. Но това не е всичко, тази техника може да се използва, за да се възстановят космените фоликули и така на практика да се лекува косопадът.

В сравнение с традиционния досега метод за лечение на косопад, при който просто се присаждат активни фоликули на нови места, където липсва коса, терапията на базата на стволови клетки всъщност създава нови фоликули и не просто спира косопада, но насърчава растежа на нова коса. Производителят на електроника „Kyocera” е водещ в разработването на оборудване за процеса. Само в САЩ повече от 50 млн. души са засегнати от косопад  – приблизително една трета от тях са жени.

2. Хепатит С

Хепатит С е хронична инфекция на черния дроб, която е трудна и скъпа за лечение и често е с летален изход. Приблизително 350 000 души по целия свят умират от болестта всяка година. Традиционното лечение помага на 25-75% от пациентите (в зависимост от вида на вируса) и е съпроводено с редица нежелани лекарствени реакции.

През 2014 г. фармацевтичната компания Gilead получава одобрение от FDA за 12-седмичен курс на лечение, който елиминира заболяването в по-голямата част от пациентите.

Подобни лекарства впоследствие са представени и от фармацевтичните гиганти Merck и AbbVie. Въпреки че това е страхотна новина, лекарствата могат да бъдат прекалено скъпи – над 80 000 долара за един курс на лечение.

3. Болестта на Паркинсон

Тирозин-киназните инхибитори се използват за лечение на левкемия. Тези лекарства действат, като подпомагат процес, наречен автофагия, който се грижи за изхвърлянето на ненужния материал от клетките на организма. В малко клинично проучване изследователи от Джорджтаунския университет са открили, че ефектите на лекарството могат да помогнат на пациентите, страдащи от болестта на Паркинсон.

На пациенти с болестта на Паркинсон била дадена по-ниска доза на лекарството Нилотиниб, отколкото обикновено се използва при пациенти с левкемия, най-вече за да се види дали такава доза ще се толерира добре. Изненадващо, но при всички пациенти настъпва значително подобрение в координацията и двигателните умения. Изследването на кръв и гръбначномозъчна течност разкрива сериозен спад в маркерите, свързани с болестта на Паркинсон.

При последващите прегледи, след като е било спряно лечението, полезните ефекти от него са изчезнали.

Но учените са уверени, че това вероятно представлява най-важният пробив в лечението на Паркинсон през последните 50 години.

4. Слепотата

Д-р Джефри Вайс, лекар от Флорида, практикува противоречиво лечение на основата на стволови клетки, за да лекува слепота. Проблемът е, че той не е свързан с научни институции и процедурата му не е претърпяла клинични тестове. Въпреки това, д-р Вайс е извършил операцията върху повече от 100 пациенти. Самата манипулация се състои в извличане на стволови клетки от костния мозък и инжектирането им в очите на пациентите, с цел да се възстанови зрението им.

От средата на 2016 г. подобна процедура е в процес на клинични тестове в Moorfields Eye Hospital в Лондон.

Тяхната техника използва ултратънък слой от полиестер, за да имплантира стволовите клетки зад ретината на пациента.

5. Инфекцията с херпес вируса

Херпесните вируси са изключително често срещани вируси с над 100 щама, като само осем от тях обикновено засягат хората. Някои инфекции с него протичат почти безсимптомно, което означава, че хората могат да бъдат заразни през целия си живот и да не го знаят. Обещаващо ново лечение е успяло да унищожи заболяването в лабораторни условия чрез редактиране на ДНК-то на вируса.

Изследователите използват технологията за редактиране на гените CRISPR, за да разкъсат ДНК-то на три щама на херпесния вирус, включително Епщайн-Бар (който може да причини рак). CRISPR нарязал вирусната ДНК на парчета. Процесът инхибира вирусната репликация, особено при Epstein-Barr щама.

Въпреки че учените признават, че са необходими допълнителни изследвания, няма друго лечение, което да е показало толкова обещаващи резултати в борбата с херпесния вирус.

6. Диабет тип 1

Според данни на Американската асоциация по диабет, диабетът е седмата водеща причина за смърт в

САЩ. Диабет тип 2 е придобито заболяване, при което тялото не произвежда инсулин в достатъчни количества или използва инсулина неправилно. Диабет тип 1, от своя страна, е генетично заболяване и при него има пълна липса на инсулин, което го прави много по-труден за контролиране.

Инсулинът се секретира от бета-клетките на панкреаса. Имунната система на пациенти с тип 1 диабет атакува тези клетки. Изследователи от Харвард, работещи със стволови клетки, са намерили процедура за превръщането на стволови клетки в бета-клетки в лабораторията.

Но това би било само половината от лечението за пациентите с тип 1 диабет, като вторият проблем е имунната система. Разглеждат се няколко варианта за справяне с него, включително използването на имуносупресивна терапия.

7. Болестта на Алцхаймер

Нелечима и необратима, болестта на Алцхаймер постепенно ограбва болните от техните умствени способности и скъпоценни спомени. Учени от Съединените щати и Австралия възнамеряват да представят две нови ваксини, които показват невероятен потенциал да унищожат токсичните протеини в мозъка, свързани с болестта. Те трябва да преминат клинични опити с хора през следващите няколко години. И не само че ваксините може да предотвратят деменцията, но също така могат да обърнат ефектите ú, когато се прилагат заедно.

Учени от института Салк са открили, че THC (една от активните съставка в марихуаната) има потенциал да премахва натрупването на тези токсични протеини. В лабораторни тестове THC намалява нивата на токсичните протеини и елиминира асоциирания възпалителен отговор. Екипът също така открил, че ендоканабиноидите (вещества подобни на марихуаната), които се произвеждат от тялото, също задействат тези полезни отговори.

8. СПИН

През 2012 г. се провежда клинично проучване на RV144, потенциална ХИВ ваксина, като са използвани резус маймуни. Това е първото клинично проучване, при което HIV ваксина намалява вероятността за заразяване.

През юли 2016 г. учени от Case Western Reserve University са успели успешно да дублират тези резултати при използването на макаци. Един аспект на изследването се оказва много полезен – RNA скрининг преди ваксинацията. Използвайки го, изследователите са успели правилно да предскажат реакцията от ваксината в две трети от маймуните, което може да проправи пътя за "персонална и предсказваща ваксинология", която ще позволява по-ефективно предпазване от заболявания в бъдеще. Те вярват, че тяхната ваксина срещу HIV е готова за клинични изпитвания върху хора.

9. Тумори

Множество свързани, но различни състояния, попадат под шапката на "рак", което прави откриването на универсално лекарство невъзможно според почти всички медицински изследователи. Но екип от университета в Йоханес Гутенберг казва, че са направили една огромна крачка към създаването на универсална ваксина срещу рак.

Техните окуражаващи резултати идват от тестване на лабораторни животни и началото на клиничните изпитвания върху хора. Въпреки че се нарича ваксина, тя ще се прилага на пациенти с рак. Тя работи като изпраща малки парчета РНК от раковите клетки на пациента към клетките от имунната система за смъртоносен отговор срещу всички ракови клетки от този тип. Различните видове рак могат да бъдат мишена на имунната система след промяна на РНК-то.

Доказано е, че лечението убива "агресивно растящи" тумори при мишки. Досега то е тествано при хора само за безопасност, което дава добри резултати. Няма друго подобно лечение, което да е показало такива обещаващи резултати срещу множество разновидности на рака.

10. Стареенето

Учените изследват методи за забавяне или спиране на процесите на стареене в продължение на десетилетия. През 2005 г. учени от Станфордския университет демонстрират метод за подмладяване на застаряващ гризач чрез хирургично свързване на неговата нервна система с тази на по-млада мишка. Други подходи включват по-задълбочено проучване на лекарства и хранителни добавки, за да се удължи животът и да се засили естествената регенеративна сила на организма.

Но екип от университета в Цукуба прави проучване, което може би ще разбие всички предишни изследвания в тази област, като се фокусира върху митохондриите, които по същество са електроцентралите на клетките. Те теоретизират, че митохондриалната ДНК не мутира естествено (както се смяташе досега), а се натрупват протеини през целия ни живот, които я увреждат. Това в крайна сметка допринася за дефекти, които предизвикват ефектите на стареене.

Чрез използването на стволови клетки, екипът установява очакваните ефекти – "стари" клетки, превръщащи се отново в "млади", като с магия. В комбинация с аминокиселината глицин, която частично намалява дефектите в митохондриите, свързани с възрастта, този процес прави фурор сред изследователите и им дава надежда, че скоро ще създадат хапче срещу стареенето.