Прескочи към главното съдържание на страницата

Архив


БРОЙ 5 2021

Контрол над стреса в ковид времена

виж като PDF
Текст A




1. Първа стъпка – самообучение. Знанието ни е нужно, за да взимаме правилните решения във всеки един момент. Във времена на пандемия е изключително важно да се информираме. Всичко е толкова динамично, нужни са качества като адаптивност и гъвкавост. Планувайте, каквото зависи от вас, проучвайте и информирайте колегите си за всяка промяна. За да поддържате темпото, отделяйте време, в което да помислите за себе си: Правя ли всичко възможно да предпазя себе си, колегите, пациентите и семейството си? Бъдете готови за неочакваното. Като медици на първа линия, възможността за заразяване е огромна. Самоизолацията крие свои­те рискове, ако не сте подготвени за подобен сценарий. Направете си план за изолация, който включва снабдяване с нужните провизии и място, в което да се изолирате далеч от семейството ви.

2. Фокусирайте се. От началото на пандемията притокът на информация по темата е огромен – в медиите, в ежедневните разговори, в главите ни, навсякъде. Това води до претоварване и като медицински лица най-ценното, което можете да направите, е да ограничите този прилив на новини. Важно е да подбирате достоверни източници. За да забавите при­тока на информация, ограничете времето, което прекарвате в социалните мрежи и новинарски сайтове. Изключете известията на телефона си и организирайте група от колеги, в която да споделяте статии и новини, свързани с това, което ви интересува. По този начин ще си спестите огро­мен стрес и напрежение. И понеже негативните новини се „радват“ на дос­татъчно внимание, отделяйте време да балансирате с хубави емоции.

Като медици ние се придържаме към сигурните данни, но с Ковид-19 се научихме на адаптация към постоянни промени. Поддържане на темпото е единственият начин да финишираме успешно заедно. 

3. Презареждайте батериите. Бегачите на дълги разсто­яния знаят, че не е възможно да се пробяга маратон от 50 километра без нужната подготовка – физическа и психическа. При лекарите не е по-раз­лично. Да, вие вече изминахте най-трудната част от трасето, но всеки професионалист има нужда от вре­ме за презарежане. Непрестанното разтягане на възможностите със си­г­ур­ност довежда до прегряване, така че вземете тем­пото на живота си в свои ръце (доколкото е въз­можно). Започвайте деня си с 5-10 минути, в които да планувате и визуализирате всичко, което искате да постигнете и през деня отделяйте време за почивки. В крайна сметка, най-важното е да сте концентрирани. Вие сте ваш основен приоритет. Слушайте собственото си тяло. Опознайте знаците, които индикират стрес, претоварване или липса на енергия. Починете си, от­делете се за малко от обкръжението си и дишайте. Стресът, както всеки ви­рус, е заразен. Редуцирайте го, за да помогнете и на околните да го направят. По­магайки на другите, пома­гате на себе си.