Прескочи към главното съдържание на страницата

Архив


БРОЙ 8 2022

5 начина за култивиране на устойчивост. Защото устойчивостта е мощно оръжие срещу прегряването

виж като PDF
Текст A




„Част от проблема е необходимостта да поемаме проблемите на всички останали – и това е, което ни изтощава“, казва д-р Хопкинс. Това причинява прегаряне поради претоварване с работа. Лекарите имат твърде много работа и не разполагат с достатъчно време, за да изпълнят списъка с неща, които трябва да се направят. През своите 20 години като лекар д-р Хопкинс е видял нарастване на обема работа, която трябва да свърши за всеки пациент. Той също така получава повече телефонни обаждания и входящи съобщения, докато се опитва да види повече пациенти. Подобно на повечето лекари, някои пациенти при д-р Хопкинс идват с 15 оплаквания за 15-минутно посещение, което прави невъзможно разрешаването на проблемите през този ден.

И все пак, тъй като няма свободен час за шест месеца, д-р Хопкинс се чувства принуден да го направи, което може да допринесе за усещането за загуба на контрол. Много от промените, необходими за борба с този сериозен проблем, са извън контрола на отделния лекар, но има нещо, което всеки от нас може да направи и то е да изградим устойчивост. Устойчивостта, или още коравост, твърдост, стабилност и т.н., е човешко качество, което се определя като бързо възстановяване и справяне с неблагоприятни обстоятелства чрез разглеждането им като възможности за личностно развитие. Семейният лекар Мария Колон-Гонзалес често казва, че устойчивостта е като оръжие за борба с прегарянето. Това качество може да бъде изключително мощно, в атака или защита.

За да култивирате стабилност и да придобиете вътрешна сила са нужни най-малко пет навика, които могат да помогнат. Ето кои са те:

1. Фокусирайте се върху това, което има значение
Когато ежедневието е изпълнено с разочарования, трудности, задачи и проблеми, прегарянето е много вероятно. Затова е нужно да се запитате: „Кои дейности или роли са най-важни за мен?“ Направете си списък, след това всяка седмица планирайте какво искате да постигнете и кажете „не“ на други дейности или хора, за да можете да отделите повече време за неща, които имат значение за Вас. Съгласуването на Вашата мисия и ценности и намирането на вашия ikigai или „причината да съществувате“ може да ви помогне да изясните къде и как трябва да прекарвате времето си.

2. Подновете енергията си
Няма да можете да се изправите пред предизвикателствата на практиката или живота, ако се чувствате изтощени. Помислете какво Ви зарежда с енергия и включете тези дейности в деня си. Дори малките неща имат изключително положително влияние върху настроението и здравето Ви. Например, правете умствени или физически почивки през деня. Прочетете книгата, която ви харесва след работа. Слушайте музика. Спортувайте или се разходете сред природата. Водете дневник. Практикувайте медитация като използвате приложение на телефона си или дръжте колекция от вдъхновяващи или хумористични цитати в офиса и дома си. Възможностите са много, а резултатът би бил енергизиращо и вдъхновяващо ежедневие.

3. Свържете се с другите
Във върховете и спадовете на живота всяко човешко същество се нуждае от подкрепа, упора и разбиране. За съжаление, повечето медицински лица, поради липса на достатъчно време, пренебрегват връзките с околните толкова дълго, че когато настъпи криза, те се чувстват сами. Отделяйте време всяка седмица, за да бъдете със семейството и приятелите си, без да ви разсейва електрониката. Прекарайте и извънработно време с колегите си, за да се опознаете и сприятелите. Потърсете наставник, който може да ви помогне да израснете професионално или се присъединете към книжен клуб или групата. Свързването с лекари с подобно мислене на конференции също може да ви помогне да възстановите радостта си от медицината.

4. Практикувайте самосъчувствие
Стресът обезателно има вредно въздействие върху вашето благосъстояние. За да управлявате по-добре стреса, практикувайте саморегулация като изясните чувствата си и избирате как да реагирате спрямо стресови или конфликтни ситуации. В медицината лекарите са склонни да умножават стреса си поради огромните очаквания на самите те към себе си. Те самите са най-суровите си критици. Научете се да бъдете благи към себе си и се уверете, че вътрешният Ви глас Ви казва истината за това кои сте, как се справяте и къде се намирате в даден сезон на живота Ви.

5. Говорете открито
Ако се чувствате тревожни, депресирани, малтретирани или просто прегряли, кажете на някого. Не е срамно да потърсите помощ. В същото време говорете открито, когато видите други, които страдат и се нуждаят от помощ. Като се грижим един за друг, ние гарантираме, че семейството на медицина остава силно и издръжливо на натиска от околната среда и от ежедневието.

Изграждането на устойчивост може да изглежда като „меко“ умение, но е жизненоважно. Инвестирането в соб­­­­ственото Ви здраве ще Ви помогне да намалите риска от прегаряне и ще доведе до по-щастлива, по-ефективна кариера и живот.